keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Byrokratiaa Mañana-maassa

Niinhän se on, että jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Täällä Espanjassa parhaisiin puoliin kuuluu ehdottomasti lämmin ilmasto ja leppoisa ilmapiiri. Vaan tuolla leppoisalla ilmapiirillä on sitten se toinenkin puolensa... kaikki asiat tuntuvat hoituvan mañana! ;)

Kolmen kuukauden Espanjassa asumisen jälkeen näitä mañana -esimerkkejä on jo ehtinyt kertymään meillekin. Juuri tässä vähän aikaa sitten yritin hoitaa espanjalaisen välittäjämme kautta korjaajaa rikkinäiselle vessallemme ja pation ovelle. Välittäjä lupasi tietenkin hoitaa asian heti "mañana". Odottelimme pari viikkoa ja alkoi jo tulla öisin kylmä, kun pation ovea ei saanut kiinni. Sitten otin yhteyttä välittäjään uudemman kerran ja taas luvattiin että mañana tulee korjaaja...emme uskoneet, mutta tällä kertaa korjaaja sitten onneksi tuli ihan oikeasti ja nyt saa oven kiinni ja vessakin toimii joten kuten :)

Toinen asia mitä välittäjämme kautta olen yrittänyt jo yli kuukauden hoitaa on asunnon sähkölaskun maksaminen. Sain sähköpostitse ihan asiallisen näköisen sähkölaskun ja kehoituksen maksaa se asap. En kuitenkaan osannut nettipankissa täyttää oikeita nimiä oikeisiin kohtiin, joten kysyin välittäjältä neuvoa. Hän kehoitti menemään pankkiin ja maksamaan sen suoraan sinne, olisi helpointa niin. No työtä käskettyä mars pankkiin, jossa kuitenkin sanottiin että juuri tämä nimenomainen lasku maksetaankin postissa. Postissa asia hoituikin, mutta mitään kuittia asiasta ei saanut. Viikkojen päästä välittäjä laittaa viestiä, että omistajat odottelevat yhä rahoja ja kohta suljetaan sähkö, jos emme maksa sitä (WTF?). Kävi siis ilmi, että meidän olisi jotenkin pitänyt tajuta, että sähkölasku maksetaan samalle tilille kuin vuokra ja asunnon omistaja sitten hoitaa itse laskun. Itse taas oletin, että jos minulle lähetetään virallinen sähkölasku, niin hoidan maksun laskussa ilmoitettuun paikkaan. Nyt odottelemme yhä vastausta siihen, että mitäs nyt sitten tehdään, kun ehdimme sen jo maksaa toisaalle ja kuittia ei ole...



Tänään pääsin sitten vielä todistamaan espanjalaisen byrokratian kiemuroita, kun yritin käydä ilmoittautumassa residenssiksi Espanjaan (pakollinen toimenpide, kun asuu maassa yli 3 kk). Olin netin kautta selvittänyt etukäteen kaikki tarvittavat asiakirjat, ottanut kopiot passista ja hakemuksesta jne. Paikan päällä minut ohjattiin jonoon, jonka kautta sain lopulta varattua itselleni ajan virkailijalle vähän yli kuukauden päähän. Siis ajan, että saan käydä jättämässä ne täytetyt lomakkeet ja kopiot virkailijalle !?!?! Öö... olisko vaikka postilaatikko ajanut saman asian? Nyt minulla on siis aika tammikuussa, että saan käydä viemässä nuo lomakkeet viereisen pöydän virkailijalle ja itse residenssia-kortti tulee sitten joskus... ehtiiköhän tulla ennen kuin muutamme pois täältä? ;)

Tähän loppuun on pakko laittaa Facebookissa saamani linkki YouTube-videoon, joka kertoo hyvin tästä paikallisesta byrokratiasta:


2 kommenttia:

  1. Voi ei, tuo on niin tuttua tààllàkin. Voin sanoa vinkkinà, ettà kannattaa AINA soitella perààn. Jos joku luvataan huomiseksi niin soitatte sitten uudestaan huomenna, ja ylihuomenna ja yliylihuomenna. Se mikà suomalaisesta kuulostaa làhes hàiritsemiseltà on tààllà ihan normaalia ja oikeastaan vàlttàmàtòntàkin, jos haluaa asioiden hoidettavan samantien. Ei ne ensimmàisestà soitosta liikahdakaa...tuskin kirjaavat edes ongelmaa ylòs tuon tyyppisissà ongelmissa kuten teillà siellà kotona. Tuo video oli kyllà niiiiin hyvà ja valitettavan totta. Toimistossa ei haluat tyòskennellà ja asiat pitàà aina hoitaa mahdollisimman monimutkaisella tavalla ja asiakasta juoksutetaan. Mullakin làhes poikkeuksetta jàà sitten joku asia huomaamatta ja joudun sen tehdà ennen kuin pààsen itse asiaan, turhauttavaa!!! Odotin, ettà tuo tyttò videossa olisi vielà joutunut vaihtamaan tiskià tuon leimaamisen jàlkeen. Senkin olen huomannut, ettà kun asia on hoidettu pitàà mennà vielà jonnekin kolmanteen paikkaan hakemaan tai viemààn jotain.....toimistojen yhteistyò ei toimi ja asiakkaita juoksutetaan....kysynpà vaan, ettà miten ihmeessà paikalliset suostuvat tuollaiseen?!?!?! KOSKA NIIN ON AINA TEHTY, miksi sità muuttamaan....tuon vastauksen minà olen aina saanut....me suomalaiset ollaan totuttu aivan liian hyvààn. Kerran jàin suu auki ammottamaan kun hoidin pankkiasioita suomessa asuttuani jo vuosia tààllà Italiassa. En voinut uskoa, ettà asiat hoituivat yhdeltà istumalta saman naisen kanssa. Lopulta tyòntekijà alkoi myòs naurmaan, kun ei voinut uskoa, ettà oikeasti ihmettelin asian sujuvuutta ja helppoutta, hihih!
    Eh, sorge pitkà kommentti :-o

    VastaaPoista
  2. Heh, tuo oliskin ollut paras loppu videolle, kun tyttö olisi leimatulla paperilla päässyt seuraavalle tiskille :)

    VastaaPoista